Jim Collins - Good to great: ”Hur vanliga företag tar språnget till mästarklass”
Huvudbudskapen i denna klassiska ledarskapsbok har varit en ledstjärna för hur jag utvecklade Tre Stiftelser genom åren!
Good to Great presenterar resultaten av ett femårigt forskningsprojekt. Författaren har följt ett antal företag som under många år haft medelmåttiga resultat för att sedan plötsligt ”sticka iväg” och få bättre resultat än konkurrenterna. Boken beskriver vad som skiljer dessa företag från andra och hur man tar språnget från ”good” till ”great”.
Här är några budskap i boken som följt mig genom åren, som jag hoppas kan vara värdefulla även för dig.
1. Börja med ”Who” inte ”What”: Att ha rätt person på rätt plats är avgörande för att lyckas. Fokusera på ett starkt ledarteam med personer som har passion, disciplin och förmåga att leverera resultat.
2. Formulera en meningsfull och inspirerande vision: På Tre Stiftelser arbetade vi mot ”En äldreomsorg i mästarklass” och ”Ett äldreboende där jag vill bo”. Båda dessa fungerade som en guide och inspiration för alla medarbetare.
3. Etablera en stark värdegrund:
I äldreomsorgen har vi vår värdegrund formulerad i Socialtjänstlagen: 4 § i Socialtjänstlagen: Socialtjänstens omsorg om äldre ska inriktas på att äldre personer får leva ett värdigt liv och känna välbefinnande (värdegrund). Detta är vår karta och kompass. Jag har strävat efter att alla beslut och rutiner ska kunna motiveras utifrån hur de bidrar till välbefinnande för dem vi är till för – de äldre.
4. Satsa på kontinuerligt lärande och utveckling: Sträva efter att ständigt utvecklas. Utmana konventionella tänkesätt, uppmuntra innovation och håll organisationen öppen för förändring.
5. En högpresterande kultur: Gör hög prestation till normen. Sätt höga standarder eller krav och sträva efter att ständigt förbättra och överträffa förväntningarna.
6. Håll i och håll ut: Att gå från "bra" till "mästarklass" är en långsiktig process. Vik aldrig av från visionen. Ha tålamod och uthållighet för att övervinna motgångar och svårigheter på vägen mot framgång.
7. ”The flywheel effect”: Liten, ihållande förbättring leder till stor framgång över tid. I boken beskrivs det som att snurra ett stort hjul. I början kan det, trots ansträngning, vara svårt att se betydande resultat. Men fortsätt att göra rätt saker konsekvent och bygg på framgångarna över tid. Den samlade styrkan av alla små framsteg leder till resultat.
8. Ledarskapet spelar otroligt stor roll: En ledare bör vara ödmjuk och inlyssnande, men ändå ”stenhård”, på gränsen till fanatisk när det kommer till att hålla fast vid värdegrunden och sträva efter att uppnå visionen.
9. Till sist: igelkottskonceptet: Liknelsen kommer från en engelsk saga som handlar om igelkotten som kväll efter kväll överlistar räven som tänkt sig ett skrovmål. Räven hittar på olika sätt att attackera, men igelkotten fortsätter att rulla ihop sig med taggarna utåt, till slut är räven besegrad. Budskapet är att fokusera på det man är bra på och stärka det över tid, istället för att försöka vara listig och opportunistisk. Ha tålamod, var konsekvent och följ en väl genomtänkt strategi. Som sagt – håll i och håll ut.
Lycka till!
Huvudbudskapen i denna klassiska ledarskapsbok har varit en ledstjärna för hur jag utvecklade Tre Stiftelser genom åren!
Good to Great presenterar resultaten av ett femårigt forskningsprojekt. Författaren har följt ett antal företag som under många år haft medelmåttiga resultat för att sedan plötsligt ”sticka iväg” och få bättre resultat än konkurrenterna. Boken beskriver vad som skiljer dessa företag från andra och hur man tar språnget från ”good” till ”great”.
Här är några budskap i boken som följt mig genom åren, som jag hoppas kan vara värdefulla även för dig.
1. Börja med ”Who” inte ”What”: Att ha rätt person på rätt plats är avgörande för att lyckas. Fokusera på ett starkt ledarteam med personer som har passion, disciplin och förmåga att leverera resultat.
2. Formulera en meningsfull och inspirerande vision: På Tre Stiftelser arbetade vi mot ”En äldreomsorg i mästarklass” och ”Ett äldreboende där jag vill bo”. Båda dessa fungerade som en guide och inspiration för alla medarbetare.
3. Etablera en stark värdegrund:
I äldreomsorgen har vi vår värdegrund formulerad i Socialtjänstlagen: 4 § i Socialtjänstlagen: Socialtjänstens omsorg om äldre ska inriktas på att äldre personer får leva ett värdigt liv och känna välbefinnande (värdegrund). Detta är vår karta och kompass. Jag har strävat efter att alla beslut och rutiner ska kunna motiveras utifrån hur de bidrar till välbefinnande för dem vi är till för – de äldre.
4. Satsa på kontinuerligt lärande och utveckling: Sträva efter att ständigt utvecklas. Utmana konventionella tänkesätt, uppmuntra innovation och håll organisationen öppen för förändring.
5. En högpresterande kultur: Gör hög prestation till normen. Sätt höga standarder eller krav och sträva efter att ständigt förbättra och överträffa förväntningarna.
6. Håll i och håll ut: Att gå från "bra" till "mästarklass" är en långsiktig process. Vik aldrig av från visionen. Ha tålamod och uthållighet för att övervinna motgångar och svårigheter på vägen mot framgång.
7. ”The flywheel effect”: Liten, ihållande förbättring leder till stor framgång över tid. I boken beskrivs det som att snurra ett stort hjul. I början kan det, trots ansträngning, vara svårt att se betydande resultat. Men fortsätt att göra rätt saker konsekvent och bygg på framgångarna över tid. Den samlade styrkan av alla små framsteg leder till resultat.
8. Ledarskapet spelar otroligt stor roll: En ledare bör vara ödmjuk och inlyssnande, men ändå ”stenhård”, på gränsen till fanatisk när det kommer till att hålla fast vid värdegrunden och sträva efter att uppnå visionen.
9. Till sist: igelkottskonceptet: Liknelsen kommer från en engelsk saga som handlar om igelkotten som kväll efter kväll överlistar räven som tänkt sig ett skrovmål. Räven hittar på olika sätt att attackera, men igelkotten fortsätter att rulla ihop sig med taggarna utåt, till slut är räven besegrad. Budskapet är att fokusera på det man är bra på och stärka det över tid, istället för att försöka vara listig och opportunistisk. Ha tålamod, var konsekvent och följ en väl genomtänkt strategi. Som sagt – håll i och håll ut.
Lycka till!